Polární dalekohled

V noci, za jasného počasí, můžete dalekohledem zahlédnout hvězdu Polárku ze souhvězdí Malé medvědice. Ta se nachází poblíž severního nebeského pólu, a proto je stále na stejném místě oblohy. Ve dne sice Polárka vidět není, ale dalekohled na ni míří pořád.

With the telescope, on a clear night, you can see Polaris, a star in the Ursa Minor constellation. The star is located near the north celestial pole, so it does not change its position in the sky. Although you cannot see Polaris during the day, the telescope always points at it.

Dalekohled je zaostřený pro zdravé oči, pokud nosíte brýle, před pozorováním si je nasaďte. Docela nápadná hvězda Polárka se náhodou na pozemské obloze nachází v blízkosti severního nebeského pólu, do kterého směřuje rotační osa planety Země. Takže když spustíte od této hvězdy kolmici směrem k obzoru, zjistíte směr na sever.

Lze říci, že na nebi existují tři hvězdy, které zásadním způsobem ovlivňovaly či stále ovlivňují běžný lidský život. První je samozřejmě Slunce. Druhou král zimní oblohy Sirius ze souhvězdí Velkého psa a třetí Polárka ze souhvězdí Malé medvědice. K poslední jmenované v minulých staletích upírali zrak snad všichni cestovatelé. Právě její nenápadný svit totiž určoval klíčový směr k severu a nedovolil sejít z cesty do neznáma.

Nutno podotknout, že Polárka o tuto výsadu za pár tisíciletí přijde. Zemská rotační osa totiž pozvolna mění orientaci ve vesmírném prostoru (mluvíme o tzv. precesi) a nebeský severní pól se mezi hvězdami pozemské oblohy nezadržitelně posouvá. Kolem roku tři tisíce před naším letopočtem byla k nebeskému severnímu pólu nejblíže hvězda Thuban ze souhvězdí Draka, naopak za deset tisíc roků se „Polárkou“ stane hvězda Vega ze souhvězdí Lyry.

Ilustrační foto

Polárka však není výjimečná pouze polohou na hvězdném nebi. Stačí na ni namířit dalekohled s dostatečným zvětšením a rozlišením a promění se na dvojhvězdu. Zářivou hvězdu viditelnou i bez dalekohledu doprovází více než stokrát slabší průvodce. Je téměř jisté, že obě viditelné hvězdy obíhají kolem společného těžiště, byť za dobu nejméně několika tisíc roků. Celý systém pak doplňuje třetí hvězda! Rozbor přicházejícího světla jasnější z Polárek totiž prozrazuje, že kolem ní jednou za třicet roků oběhne zatím neviditelný průvodce. Celý systém se přitom nachází 430 světelných roků daleko.

« Kaleidoskop | Obsah | Gravitační siloměr »

Vědeckou stezku provozuje Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 2, 616 00 Brno.

Videa byla natočena s podporou Jihomoravského kraje. Jihomoravský kraj