Menu English

Od 23. do 26. prosince máme zavřeno. Přejeme všem pěkné svátky a vše dobré v novém roce.

Co mají cembalo a hvězdy společného?

Hudba sfér: 11. prosince 2016, Barbara Maria Willi – cembalo

Kosmos zní – alespoň dle přesvědčení astrologa Johannese Keplera. V jeho vizi měly planety mezi sebou stejné rychlostní proporce jako hudební intervaly. Jak to asi mohlo znít? Jeho kolega ze dvora císaře Rudolfa II. Hans Leo Hassler složil úvodní skladbu třetího koncertu cyklu Hudba sfér v čistých intervalech – zní jeho canzona jako vesmír nebo naopak vesmír zní jako jeho canzona? Také Johann Sebastian Bach se nechal rád svádět ke spekulativním teoriím. Že se jeho hudba hýbe podle jasných pravidel a že dokáže léčit, je známo. Ale zda v posluchači dokáže vytvořit harmonii sfér? Posuďte sami v inspirativním prostoru Hvězdárny. Staňte se hvězdou mezi hvězdami!

Vstupenky na Hudbu sfér lze zakoupit na Hvězdárně a planetáriu Brno (Kraví hora 2, www.hvezdarna.cz), vstupenky na jednotlivé koncerty cyklu pak v síti Ticketportal (www.ticketportal.cz). Více informací o Hudbě sfér naleznete na www.hvezdarna.cz/hudbasfer.

Program v neděli 11. prosince v 19 hodin

Barbara Maria Willi – cembalo

Hans Leo Hassler
Canzona III in F

Johann Sebastian Bach
Chromatická fantazie a fuga d moll BWV 903

Francois Couperin
Les barricades mystérieuses

Peter Graham
BAMAWI pro cembalo sólo (pro Barbaru M. Willi)

Johann Sebastian Bach
Partita D dur BWV 828 (výběr)
Ouverture – Allemande – Aria – Menuet – Gigue

Barbara Maria Willi

Barbara Maria Willi, je inovativní a ceněná cembalistka. Významně přispěla k vývoji oboru staré hudby v ČR. V roce 2014 založila první oddělení staré hudby na české vysoké škole (JAMU v Brně) a zároveň se stala jeho vedoucí. V současné době pracuje na dalším ambiciózním projektu, kterým je tvorba společného studijního programu s prestižním institutem staré hudby při Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu. V roce 2006 získala doktorský titul na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně za svou práci O stylu generálního basu v 17. století. Rok 2010 jí přinesl profesorský titul.

Obory hra na cembalo, kladívkový klavír a provozovací praxe staré hudby u Kennetha Gilberta a Nikolause Harnoncourta na Mozarteu v Salcburku absolvovala s vyznamenáním. Lásku k historickým nástrojům v ní probudili a dovednosti v ladění jí předávali Jos van Immerseel a Mark Lindley, inspirací pro stylovou generálbasovou hru jí pak byl Jesper Christensen. V průběhu své mezinárodní kariéry získala řadu ocenění, např. Special mention v mezinárodní cembalové soutěží v belgických Bruggách, cenu německé hudební kritiky za CD Intrada di Polcinelli či francouzskou prestižní cenu Choc du monde de musique za kultovní nahrávku Salve mater.

V roce 2005 byla členkou poroty Mezinárodní soutěže Pražské jaro. Její dramaturgie pro festival Concentus Moraviae jsou nápadité a provokativní. Od roku 2014 Barbara zodpovídá také za dramaturgii festivalu Bachův varhanní podzim. Společně s hudební agenturou C.E.M.A. založila úspěšný koncertní cyklus staré hudby Barbara Maria Willi uvádí…

Se svým originálním kladívkovým klavírem z roku 1797 podnítila výzkumnou cestu do oblasti písňové tvorby 18. století a představila celou řadu méně známých českých autorů. V současné době se věnuje také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné se souborem Brno Contemporary Orchestra. Je autorkou generálbasové detektivky Generálbas aneb kdo zavraždil kontrapunkt?