Astronom v každém z nás

Jak se odhalují největší tajemství vesmíru? Hvězdárna a planetárium Brno uvádí nové představení digitária – Astronom v každém z nás.

Od okamžiku, kdy se italský přírodovědec Galileo Galilei poprvé podíval dalekohledem na hvězdné nebe, se svět astronomů a jejich techniky dramaticky změnil. Za čtyři století narostly objektivy dalekohledů do obřích rozměrů. A velikost pozorovatelného vesmíru se měří v desítkách miliard světelných let.

Tyto změny jsou ovšem jenom špičkou ledovce. Změnil se totiž hlavně způsob, jakým astronomové pracují. Aby dosáhli co nejlepších výsledků, vyrazili na ta nejodlehlejší a často značně nehostinná místa, opanovali internet, vyvinuli důmyslné systémy na skladování a sdílení informací a zaplavili Sluneční soustavu vesmírnými dalekohledy i robotickými sondami.

Prozkoumáme moderní pozorovatelny uprostřed vyprahlé chilské pouště, rozebereme do posledního šroubku obří vesmírný dalekohled, odhalíme tajemství elektromagnetického spektra a proletíme se rychlostí světla tím největším urychlovačem částic na světě.

Tajemství vesmíru budeme během představení Astronom v každém z nás odhalovat v říjnu vždy ve středu a v pátek v 18.00, v sobotu v 16.30 a 18.00, v neděli v 15.00. Součástí představení je komentované povídání o hvězdné obloze. Vhodné od 12 let.